Suomen evankelis-luterilainen kirkko | Kuopion hiippakunta | Siilinjärven rovastikunta
Keiteleen seurakunta

KEITELEEN SEURAKUNTA
Kirkkotie 1
72600 KEITELE


Puh. 050 303 2008

Sähköposti
keiteleen.srk(at)evl.fi

Konfirmaatio

Konfirmaation jälkeen 8.6.08
Kuva Foto-Helena

Kuva Foto-Helena

Rippikoulun tarkoituksena on, että nuori vahvistuu siinä uskossa, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu.
Rippikoulun päätteeksi vietettävä konfirmaatio merkitsee vahvistamista. Konfirmaatiossa Jumala toimii konfirmoitavien vahvistajana, kun seurakunta rukoilee heidän puolestaan, ja heidät siunataan apostolisella siunauksella. Yksi kummeista voi osallistua kummilapsensa siunaamiseen.

Konfirmaatiossa tunnustat itse sen kristillisen uskon, johon sinut on noin viisitoista vuotta sitten kastettu. Kasteessasi vanhemmat ja kummit lausuivat uskontunnuksen puolestasi, nyt olet itse pääosassa. Jonain päivänä on ehkä sinun vuorosi kummina lausua sama tunnustus uuden kirkon jäsenen puolesta.

Konfirmaation jälkeen saat käydä itsenäisesti ehtoollisella. Konfirmaatio on edellytyksenä myös sille, että voit toimia kummina ja asettua ehdokkaaksi seurakunnallisissa vaaleissa. Rippikoulun käyminen on kirkkohäiden edellytys.

Rippikoulun voit käydä, vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.
     Tulosta sivu tulosta sivu
 
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä